Chyba każdemu z nas
przynajmniej raz w życiu zdarzyło się, że właśnie świeżo przez nas nabyty
produkt okazał się wadliwy. Z niewyjaśnionych przyczyn najczęściej są to buty, ale
również nierzadko sprzęt komputerowy czy też sprzęty z branży RTV i AGD.
Z reguły w takich
przypadkach udajemy się do sprzedawcy, który nas uprzejmie instruuje, że jak
najbardziej może przyjąć nasze zgłoszenie reklamacyjne, a czy zostanie ono
uwzględnione to już zależy to od producenta, który udzielił nam gwarancji na
zakupiony przez nas towar. Jaki jest dalszy rozwój wydarzeń? W przypadku planu
A gwarant czyli producent naprawia skutecznie zareklamowany towar, a my
zapominamy o całej sprawie. Niestety często jesteśmy bohaterami planu B, kiedy
to producent odmawia naprawy zgłaszanej przez nas usterki bądź też usuwa ją, a
ona po jakimś czasie znowu występuje. W przypadku planu B dochodzimy do
wniosku, że nasze możliwości w walce o niewadliwy produkt są jedynie
iluzoryczne. Na szczęcie jest to niewłaściwe odczucie- każdemu konsumentowi przysługują
bowiem skuteczne środki prawne w walce o pozytywne rozpatrzenie reklamacji,
trzeba tylko wiedzieć jakie to środki i jak z nich skorzystać.
Tymi wspomnianymi środkami
są roszczenia kierowane do sprzedawcy w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu
cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz 1176) z
tytułu niezgodności towaru z umową. Na podstawie wskazanej ustawy w
przypadku gdy w terminie dwóch lat od nabycia towaru kupujący stwierdzi, iż towar który nabył był
niezgodny z umową (to jest był wadliwy, a przy tym wada ta nie powstała na
skutek nieprawidłowego użytkowania przez kupującego) może on żądać naprawy lub
wymiany towaru, a gdy okażą się one nieskuteczne lub sprzedawca nie uczynił im
zadość, kupujący może żądać obniżenia ceny lub zwrotu ceny produktu odstępując
jednocześnie od zawartej ze sprzedawcą umowy. Jak widać inaczej niż w przypadku
gwarancji (kiedy to co do zasady jedynym naszym uprawnieniem jest żądanie
naprawy reklamowanego urządzenia kierowane do jego producenta) w przypadku
reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową możemy skorzystać z całego wachlarza
uprawnień.
Jakie
wnioski powinniśmy zatem wyciągnąć?
W sytuacji gdy stwierdzimy usterkę w nabytym przez
nas produkcie zamiast roszczeń z gwarancji korzystniejsze jest zgłaszanie
reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jak
powinna wyglądać taka reklamacja? Poniżej zamieszczam przykładowy wzór,
zachęcając do korzystania ze swoich praw konsumenckich.
Uwaga! Z proponowanego wzoru można skorzystać
jedynie w przypadku umów, które zawarliśmy jako konsumenci (czyli nie w ramach prowadzonej przez nas działalności gospodarczej) w terminie do dnia 24
grudnia 2014 r., z dniem 25 grudnia 2014 r. wchodzi bowiem w życie nowa ustawa
z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która istotnie zmienia obowiązujący
stan prawny. Po wejściu w życie nowych przepisów nie zapomnę jednak o zamieszczeniu
dla Państwa wzoru takiego zgłoszenia reklamacyjnego, który będzie mieć
zastosowanie także na gruncie zmienionego porządku prawnego.
Myślenice, dnia _____________ r.
______________________
______________________
(nazwa sprzedawcy)
______________________
(ulica, numer lokalu)
______________________
(kod pocztowy, miejscowość)
________________________________________
(imię i
nazwisko kupującego)
________________________________________
________________________________________
(adres
zamieszkania)
________________________________________
(nr
telefonu)
Dotyczy: zakupu
________________________ w dniu __________________ r.
Nr faktury
VAT/paragonu:
__________________________________________
REKLAMACJA
Z TYTUŁU
NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ
Działając w
oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu
cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz 1176) niniejszym wzywam Państwa do naprawy
reklamowanego przeze mnie produktu / wymiany reklamowanego przeze produktu na
nowy wolny od wad, w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma.
Uzasadnienie
W dniu __________
r. w sklepie zlokalizowanym przy ul. _______________ dokonałam zakupu
________________ marki___________________. Niestety zakupiony przeze mnie w
Państwa sklepie towar okazał się wadliwy.
Wada, o której mowa polega na tym, że:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27
lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z
umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez
nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów
uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień
stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie
naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Mając na względzie, iż w zakupionym przeze mnie
towarze wystąpiła opisana wyżej usterka stanowiąca o jego niezgodności z umową,
bez wątpienia uznać należy, iż zaktualizowały się moje uprawnienia do
skorzystania z żądania, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 8 ust. 1 ustawy
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jednocześnie pragnę
zasygnalizować, iż brak uczynienia zadość moim roszczeniom w określonym na
wstępie terminie uprawniać mnie będzie do skorzystania z możliwości odstąpienia
od umowy oraz do żądania zwrotu od Państwa równowartości ceny towaru, co
znajduje uzasadnienie w treści art. 8 ust. 4 powołanej wyżej ustawy zgodnie, z
którym jeżeli kupujący, z przyczyn
określonych w ust. 1, nie może żądać
naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu
żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego
na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo
odstąpić od umowy.
W tym stanie rzeczy wzywam jak na wstępie.
Z poważaniem:
_________________________
We align our experience, applied sciences, and processes with our prospects' mission-critical needs. With the fluctuating prices of steel today altering your materials pricing is a snap. Once might Freediving Buoys have} chosen the type of|the type of} backup to carry out shall be able|it is possible for you to} to choose on} the place to reserve it.
OdpowiedzUsuń